Margines

Margines jest obszarem w którym nie występują żadne istotne elementy projektu graficznego takie jak tekst czy obrazy. Chodzi o bezpieczną odległość tych elementów od krawędzi tak aby ich nie obciąć, nie zasłonić oraz ukryć niedokładności wynikające z tolerancji produkcyjnych podczas procesów introligatorskich.

Margines zależy od rodzaju produktu oraz jego wielkości, powinien być proporcjonalny co do wielkości produktu oraz technologicznej precyzji jego wykonawstwa.

Im większy produkt tym większy margines, im mniejszy tym mniejszy margines. Podobnie im mniej złożony proces wykonawczy tym mniejszy margines jest dopuszczalny.

 

Na przykład:

  • naklejki, plomby gwarancyjne - nacinane powierzchniowo > 1-2 mm
  • wizytówki, zakładki do książek, metki, etykiety, naklejki, plakaty, afisze, ulotki - krojone w stosach > 5 mm
  • formularze samokopiujące > 10 mm
  • zawieszki > 5 mm
  • notesy klejone > 10 mm ; w oprawie spiralnej > 15 mm
  • papier firmowy > 15 mm
  • teczki ofertowe > 10 mm
  • totemy reklamowe > 50 mm
  • segregatory > 20 mm
  • koperty > 15 mm
  • banery > 50 mm

 

W przypadku książek margines jest zależny od formatu i zastosowanej oprawy.

Im większy format tym większy margines.

Marginesy zewnętrzne książki

  • A4 > 15 mm
  • B5 > 12 mm
  • A5 > 12 mm
  • B6 > 10 mm

Margines wewnętrzny (od strony grzbietu) dla oprawy klejonej i szyto-klejonej +5 mm





Printhub.pl Drukarnia Online